Η διάγνωση της ξηροφθαλμίας μπορεί να αποτελεί δύσκολη υπόθεση και καθυστέρησή της μπορεί να οδηγήσει σε επιδείνωση της βαρύτητας των συμπτωμάτων, με σημαντικό αντίκτυπο στην ποιότητα ζωής των πασχόντων, σύμφωνα με μια νέα ευρωπαϊκή μελέτη.

Ασθενείς με καθυστερημένη διάγνωση ήταν περισσότερο πιθανό να επιδεικνύουν μια πιο αρνητική θεώρηση της κατάστασής τους και να αντιμετωπίζουν δυσκολίες και στην επαγγελματική τους ζωή, αναφέρουν οι ερευνητές σε μια μελέτη που δημοσιεύτηκε το Δεκέμβριο στο British Journal of Ophthalmology.

O Marc Labetoulle του νοσοκομείου Bicetre στο Le Kremlin-Bicetre Cedex της Γαλλίας και οι συνάδελφοί του πραγματοποίησαν μια online έρευνα 706 ασθενών με ξηροφθαλμία από τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία και τη Μ. Βρετανία.

Όλοι οι ασθενείς ήταν άνω των 40 ετών, δεν φορούσαν φακούς επαφής και είχαν χρησιμοποιήσει υποκατάστατα δακρύων καθημερινά τους τελευταίους 6 μήνες.

Οι ασθενείς απάντησαν σε ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με την πάθησή τους και τη διάγνωση αυτής, το είδος της θεραπείας που ακολούθησαν, τη θεώρησή τους σχετικά με την κατάστασή τους και τον αντίκτυπο αυτής στην ποιότητα ζωής τους.

Σε ένα ποσοστό άνω του 40% δεν είχε τεθεί διάγνωση τη στιγμή έναρξης της συμπτωματολογίας. Περίπου το ένα τέταρτο του συνόλου των ασθενών (28%) διαγνώστηκαν μέσα σε ένα έτος από την έναρξη των συμπτωμάτων. Περίπου το ένα τρίτο επισκέφθηκε περισσότερους από έναν γιατρό πριν τεθεί η διάγνωση της ξηροφθαλμίας. Επίσης, περίπου το ένα τρίτο των ασθενών αντιλαμβανόταν την ξηροφθαλμία ως «πάθηση» ή ακόμη και ως «αναπηρία», ενώ τα δύο τρίτα εξ αυτών περιέγραφαν την κατάστασή τους ως «ενόχληση».

Τα πιο συχνά ζητήματα που είχαν να αντιμετωπίσουν οι ασθενείς αυτοί στην καθημερινότητά τους ήταν η ανάγκη χρήσης γυαλιών ηλίου, η ανάγκη αποφυγής της χρήσης κλιματισμού και η δυσκολία στην ανάγνωση.

Κάποιοι ασθενείς ανέφεραν ακόμη δυσκολία στη χρήση οθόνης στο εργασιακό τους περιβάλλον ή στον ελεύθερο χρόνο τους καθώς και αφύπνιση τη νύχτα εξαιτίας των συμπτωμάτων τους.

Ασθενείς που χρησιμοποιούσαν θεραπεία υποκατάστασης τρεις ή περισσότερες φορές την ημέρα ήταν περισσότερο πιθανό να αναφέρουν ότι η ξηροφθαλμία τους είχε επίδραση στην ποιότητα ζωής τους σε σχέση με τους υπόλοιπους. Ομοίως, ασθενείς στους οποίους καθυστέρησε η διάγνωση ήταν πιο πιθανό να αναφέρουν ενόχληση και πόνο σε καθημερινή βάση. Η καθυστερημένη διάγνωση σχετίστηκε επίσης με μεγαλύτερο αντίκτυπο στη συνολική ποιότητα ζωής και ιδιαιτέρως στην επαγγελματική ζωή.

Η ξηροφθαλμία ενδέχεται να είναι δύσκολη στη διάγνωσή της καθώς τα συμπτώματα παρουσιάζουν διακύμανση και συχνά προσομοιάζουν με αυτά άλλων παθήσεων, λέει ο Dr Masakazu Yamada, καθηγητής οφθαλμολογίας στο Πανεπιστήμιο Kyorin στο Τόκιο της Ιαπωνίας, ο οποίος δε συμμετείχε στη μελέτη.

Η ξηροφθαλμία «είναι μία νόσος από την οποία δε θεραπεύεται κανείς πλήρως», λέει ο Dr Yamada. «Για το λόγο αυτό, η έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία είναι σημαντική».

«Το πρώτο βήμα για τη διάγνωση είναι η αντίληψη των συμπτωμάτων», σημειώνει ο Dr Yamada, προσθέτοντας ότι οι γιατροί πρέπει να αναγνωρίσουν τα συμπτώματα αυτά ούτως ώστε να τεθεί έγκαιρη διάγνωση.